Pengenalan


Nama kampung ini ialah Kampung Sungai Chinchin. Terdapat sumber yang mengatakan nama kampung ini mendapat nama bersempena dengan kisah seorang pengantin. Pada ketika itu, pengantin tersebut mandi di sungai yang terdapat di kampung ini. Sewaktu pengantin itu mandi,beliau memecat cincin dan meletakkannya dekat dengan sungai. Apabila beliau telah selesai mandi, beliau mendapati cincinnya sudah hilang dan telah jatuh ke dalam sungai. Hasil bantuan Syeikh Muhammad Nor iaitu pengasas kampung ini, cincin itu berjaya ditemui.Ada yang sumber mengatakan Syeikh Muhammad Nor berjaya menjumpainya dengan menggunakan tongkatnya.Cincin itu telah melekat pada tongkatnya.


Moto
Kafa bilmaut wa'idza
“Cukuplah dengan mati sebagai peringatan”

Moto ini dihasilkan oleh Syeikh Muhammad Nur iaitu pengasas kampung ini. Moto ini telah diambil dari hadis Nabi Muhammad S.A.W.Beliau seorang yang warak dan sentiasa mengingati mati. Beliau telah mengukir ayat ini dalam duit syilingnya. Duit syiling ini akan dibawa bersama-sama ke mana saja beliau pergi. Selain itu, beliau mewujudkan banyak kubur contoh di sekitar masjid. Ia bertujuan menjadi peringatan kepada orang yang masih hidup. Tapi yang tinggal sekarang, hanyalah satu kubur contoh yang berada di bahagian luar mihrab Masjid Sungai Chinchin. Kisah kubur contoh ini pernah dimuatkan di dalam tabloid kosmo.Sila klik [sini] untuk melihat artikel dalam tabloid kosmo. Kubur ini telah dibina sekitar waktu pembinaan Masjid Sungai Chinchin, iaitu pada tahun 1894 sekali gus bermaksud kubur itu sudah berusia lebih 100 tahun.Lubang kubur itu dibina sedalam kira-kira dua meter yang hanya seluas 2.16 meter persegi itu.

  

Latar belakang dan sejarah
Kampung ini terletak kira-kira 13 km dari bandaraya Kuala Lumpur.Kampung ini telah diasaskan oleh Syeikh Muhammad Nor Al Kholidi pada sekitar tahun 1894.Beliau yang berketurunan Mendelang berasal dari Penyambongan,Sumatera Utara.Kampung ini merupakan sebidang tanah kurniaan(juga dikenali sebagai tanah wakaf) Sultan Selangor kepada beliau.Turut berhijrah bersama beliau ke Tanah Melayu ialah adik angkatnya Syeikh Zainal Abidin dan dua ulama lain.Hanya beliau dan Syeikh Zainal Abidin menetap di kampung ini.Dua ulama lain menetap di tempat lain iaitu di Perak.


Beliau tersenarai dalam buku 7 Wali Melayu, Penerbitan Hikmah,1993.Selain beliau, ulama-ulama yang tersenarai dalam 7 Wali Melayu ialah Habib Nuh,Tok Kenali,Tokku Paloh,Tuan Tulis,Sheikh Muhammad Said al Linggi dan Tuan Hussein Kedah al Banjari.Mereka pernah berperanan di semenanjung Tanah Melayu termasuk Singapura antara akhir abad ke-19 dan awal abad ke-20 bagi menyekat pengaruh budaya penjajah Barat dengan benteng iman, ilmu dan amal. Mereka adalah ahli sufi yang bersiasah dakwah, menggunakan yakilah(stail) masing-masing dalam perjuangan jihad mereka bagi menyemarakkan lagi pegangan agama di kalangan bangsa Melayu sehingga kini begitu sinonim "Melayu-Islam".Jasa-jasa besar mereka harus dikenang dan dicontohi terutamanya oleh generasi hari ini yang mempunyai cita-cita perjuangan murni menggemilangkan semula Islam.Mereka dikenali sebagai wali hanya Allah s.w.t sahaja yang Maha Mengetahui. Keperibadian mereka begitu mulia dengan amalan-amalan bermartabat tinggi di sisi Allah swt dan RasulNya.


Syeikh Muhammad Nor Al Kholidi adalah khalifah ke-35 Tareqat Nasqsyabandiah dan terkenal sebagai wali Allah dengan berbagai karamah.Beliau berjaya mentadbir kampung ini berteraskan syariat.Syariat Islam benar-benar terlaksana pada pentadbiran beliau kerana beliau bijak memimpin,mertabiah dan menyusun strategi pembangunan untuk memenuhi tuntutan hidup.Beliau telah membina 4 rumah penjara untuk mendidik mereka yang melakukan kesalahan dan kesan bangunan penjara ini masih wujud hinggi kini.Beliau tidak bersikap pilih kasih dalam melaksanakan hukuman.Ini terbukti apabila seorang daripada isterinya pernah dipenjarakan beberapa hari.

  

Selain itu,beliau telah membina masjid seiring dengan pembukaan kampung.Pada permulaan pembinaan masjid ini,ia mengunakan kayu tetapi fungsinya telah digantikan dengan sebuah masjid batu.Beliau juga dapat membangunkan sebuah pusat pengajian (sekolah agama) yang bukan saja menekankan soal-soal ilmu tetapi juga tarbiah rohaniah.

Beliau tidak mengenakan sebarang bayaran kepada sesiapa yang ingin menetap dan menuntut ilmu di kampung ini tetapi mereka digalakkan menanam padi, mendulang bijih dan berkebun.Semasa Tanah Melayu diserang Jepun, kampung ini bukan sahaja tidak putus makanan bahkan melimpah ruah pula rezeki yg datang. Perkampungan ini juga tidak tergugat sama sekali oleh kehadiran tentera Jepun. Kehidupan dan pengajian berjalan seperti biasa.Beliau meninggal dunia dalam usia 58 tahun pada 1932 dan meninggalkan begitu banyak jasa dan murid.


Organisasi Kampung


Kampong Sungai Chinchin google map

Jumlah Penduduk ( Pecahan Penduduk)
Penduduk di kampung ini terbahagi kepada 3 :-

1) Indonesia – menjadi penduduk majoriti dalam kampung ini. Kebanyakan mereka datang dari
Indonesia dan bermastautin di sini.
2) Melayu – merupakan penduduk asal di kampung ini.
3) Lain-lain bangsa– kebanyakan mereka merupakan pelajar atau pengajar di IIUM.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...